<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-4542146822625164856', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Warna Bayang

Aku tak pernah sekalipun menonton persembahan wayang kulit.Takdir dan peluang masih tak memberi aku kesempatan untuk pergi duduk menonton.

Selama 3 tahun kebelakangan ini.Seni ini seolah semakin dekat dengan jiwa aku.Duduk berjam-jam,sambil melihat setiap lekuk lubang pada patung wayang~Membuatkan aku hanyut dan mudah leka.Seni ini memberikan aku banyak inspirasi.Semakin aku hayati~semakin aku kagum kepada kehalusan seni pembuatan sebuah patung wayang.Sebuah patung wayang bukan hanya sekadar sekeping nipis kulit binatang.Ianya adalah adunan sempurna dari beratus lorekan corak-bentuk dan warna.Bagi aku,setiap pembuat patung wayang adalah genius.Mereka memahami hukum dan prinsip cahaya.Mereka ada citarasa yang bagus di dalam menghasilkan sebuah patung yg bermutu.Melalui era-era dan ceruk daerah yang berbeza~menjadikan evolusi seni wayang pada hari ini.Mencapai tahap yang paling sempurna.

Aku telah pergi ke muzium untuk menghayati susur jalur sejarahnya yang berabad.Aku  telah pergi ke bengkel pembuatan~Untuk melihat bagaimana patung wayang dihasilkan.Buku hikayat & Lagenda tentang wayang kulit,juga telah aku beli.Untuk memudahkan aku mengenali setiap beratus-ratus watak terang dan gelap yg dipentaskan.

Melihat seni wayang,sentiasa membuatkan aku terfikir.Betapa seni tak pernah jauh dari ketamadunan manusia.Indah bukan ?.Sebuah patung wayang yang penuh warna dan warni,menjadi tatapan mata tok dalang.Manakala sebuah bayang yang hitam legam,berdendangkan sebuah hikayat hebat untuk para penonton di hadapan pentas.

Filosofi seorang patung wayang~tak pernah punya banyak beza dengan kisah sepatung manusia.

“Warna Bayang”