<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-4542146822625164856', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Rangkap Sebenar.

Bait puisi...yang telah aku kirimkan pada post yang lepas.Merupakan rangkap pertama dari sebuah lirik lagu puisi.Entah mengapa,saat kali pertama membacanya.Perasaan hati aku teramat lah suka dan dibalut oleh sayu.Waktu aku duduk keseorangan.Aku akan tekun membaca,setiap rangkapnya berulang-ulang kali.Dan setiap kali membaca.Pasti aku rasa meremang dan gentar.Setiap bilah kata,bagaikan pisau yang melukakan jasad.Satu kesedaran..tentang hidup ini,sebenarnya harus berdiri di luar sudut biasa.Hebat bukan perasaan ini.Perasaan agung yang lahir,dari susunan kata-kata indah.Membuatkan aku terfikir.Betapa puisi ini,tak lapuk berkulat...walau telah dikarang beratus tahun yang lalu.Ini adalah diantara hasil puisi,nukilan Hafiz dari Parsi.Beliau memang diantara Penyair Agung,yang paling aku minat hasil tulisannya.Cuba anda semua baca,bait demi rangkap.Dan kongsikan pada aku.Apa yang telah anda rasa ?.
I wish I were a morning-clear lake and you the sun, reflecting in it.
I wish I were a spring in the meadows and you the flower, laughing at yourself in it.
I wish I were a green thorn on a bush and you the rose, shimmering red around it.
I wish I were a small grain of sand and you the bird, picking it swiftly up. 


~ The Love Song Of Hafiz

“Rangkap Sebenar.”

  1. Blogger Anisa Says:

    unique & always find a way in the end

  2. Blogger MORIBAYU Says:

    :-)
    terima kasih,ya...cik anisah.