<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-3355259866565760309', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Topeng

~
- Betulkah perasaan manusia senang dibaca ..hanya melalui muka ??

+ Tak .. sebab muka manusia bukan macam peta. Yahh , mungkin ada sedikit persamaan . Kamu boleh lihat , ada garisan-garisan usia , tanda arah yg berubah , dan kordinasi warna. Tapi ...ianya sentiasa sukar utk dibaca. Apatah lagi , jika mata - mulut - telinga mereka berkiblatkan hati. Selagi hati yang gelap , suram dan sejuk itu ..wujud. Selagi itulah ..akan wujud beribu ' topeng penipuan ' , di muka mereka.
- Bohonglah...tak akan semua hati manusia , gelap dan suram.
+ Cahaya matahari ..tak pernah sampai ke situ..sayang. Malah tak akan...sekali2.Walaupun muka mereka menadah ke langit , dengan mulut yg luas ternganga. Hati manusia..akan selamanya hitam seperti debu dan memekat mengalahkan malam.
-Tapi....pasti ada manusia yg terang hatinya.
+ Yups ... mereka akan pantas untuk bercakap, " Hati saya terang ". Dan kata-kata itu , akan Disertai dengan mimik muka penuh topeng lagi.

~
Possibilities by Wislawa Szymborska

“Topeng”

  1. Blogger Qarl Says:

    cam lady gaga!!!!

    ra ra a a a a roma ro ma ma ga ga o la la

  2. Blogger Muhammad Says:

    qarl - err...kebetulan ??

    larikkkkkkkkkkkkkkkkk !!

  3. Blogger Afeeqa Ramlee Says:

    want your bad romance. haha !
    sambung nyanyi pulak megat. ;P

  4. Blogger Muhammad Says:

    ok...( terus on mp3 )

  5. Blogger ~beskot cokelat~ Says:

    perasaan manusie sng dibce...
    mlalui muke kite boleh twu sgale2 ny...
    kite je kne pandai menafsir..

  6. Blogger akulockslucks Says:

    i luv all ur post.meaningfull.
    apesal la pndai sgt ni?

  7. Blogger Mr NAEmnzr Says:

    tapi kadang2 kita terpaksa bertopeng,sebab kita terlalu baik untuk menjadi diri sendiri, dan itu jugak dikira menipu.

  8. Blogger jejaka anggun Says:

    Kau dapat cerahkan aku,
    kau dapat buatku berseri
    Kau dapat buatku mati, k
    au dapat hitamkan pelangi
    Tapi kudapat melangkah pergi
    Bila kau tipu aku disini,
    kudapat melangkah pergi
    Kudapat itu....

    Tapi buka dulu topengmu
    buka dulu topengmu
    Biar kulihat warnamu,
    kan kulihat warnamu....

  9. Blogger Muhammad Says:

    beskot - yups

    akulocks - pandai ?? siapa ??
    me just nothing lah.

    nae - kita tahu..bila masanya kita bertopeng or tidak.
    :P

    shaz - lagu apa nieh ??

  10. Blogger alhariesz Says:

    carilah apa saja untuk melindungi muka, menopengkan rupa, membungkus hati dengan karung hitam...legam...pekat...

    namun, jika hati sudah rentung dengan cela dan nista, hasad dan dosa, yang terselindung pun akan membusuk...tapi jika sebaliknya, simenlah dengan konkrit sekalipun, hati yang tulus suci, pasti bersinar...memecah gelap malam, menerobosi langit ke-sembilan...

  11. Blogger Muhammad Says:

    :)
    hati hati...bila hati bersuara.

  12. Blogger alhariesz Says:

    err...saya tak maksud kan sesapa en.megat...sorry..sorry...

    cuma menulis theme-based on photo yg gempak & kreatif tuh... hoho

  13. Blogger Muhammad Says:

    alhariez - yups..me pun maksud kan. Benda yang sama.