<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-3355259866565760309', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Cerita

Orang cakap ... kanak kanak sentiasa suka , jika kita bacakan sebuah buku cerita pada mereka. Mereka akan gembira , jika di perdegarkan sebuah kisah hikayat. Mereka akan diam , senyap dan terlena..dibuai dengan kisah dongeng Cik cindelala or Sang kancil yang bijaksana.

Itu orang tua-tua kita yang cakap .Sejak dari zaman piramid lagi , mungkin tradisi ini sudah lama diamalkan. Kisah-kisah teladan dan dunia sempurna .. di sumbatkan dalam permikiran mereka. Kita mahu mereka happy , gumbira..dan terhibur.

Tetapi ..semalam , ..seorang budak membacakan kepada aku. Sebuah cerita :-


"Cikgu , adik beradik saya...ada 6 ... tapi 2 daripadanya adalah adik beradik tiri. Mak dengan ayah dah bercerai . Abang saya sorang pula , dah koma . Dia eksiden lama dah , baring jerk. ...sekarang kakak saya yg jaga kat kampung. Sekarang..saya tinggal sorang kat rumah selalu. Tiada siapa yang nak ajar , atau ada...jika saya nak tanya sesuatu . Ayah saya memang garang...saya takut jika dia marah-marah. "


Hidup mmg bukan macam cerita Dongeng

“Cerita”

  1. Blogger edzlin007 Says:

    oh sayu saya baca cerita budak itu. sedih..pedih..

  2. Blogger Muhammad Says:

    :)

    Edz - tak semua buku , perlu di selak dan dibaca.

  3. Blogger Nad. Says:

    slumdog millionaire!

  4. Blogger Muhammad Says:

    Nad - hahahaha..banyak lah , slumdog.
    :P
    But unik kan. Anak2 ini , mmg tak pandai menipu ...bila dalam soal hati dan perasaan.

    :)

  5. Blogger Afeeqa Ramlee Says:

    sekarang nie pon budak dah jadi tempat utk melepaskan amarah.

  6. Blogger Mr NAEmnzr Says:

    kanak2 mmg x pandai menipu.slalunya mereka ikhlas bila bercerita.

    xsemua cerita ada peleraian yg menggembirakan...entahlah!

  7. Blogger Muhammad Says:

    afeeqa - budak tu manusia gak..itu lah jadinya bila manusia melayan manusia. Batas itu akan pudar.
    :(

    Nae - yups..budak tak menipu. Dan kita juga budak duluuuuuuu. So bila tgk budak bercakap , kita sedar diri lah. Betapa masa dan takdir , dah banyak megubah diri kita.

    :)