<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-3355259866565760309', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Atonement

Aku cuma manusia yang mabuk berfikir-fikir.
Jika kamu pintar...ini adalah alasan
Jika kamu bodoh..ini adalah jawapan
Jika kamu penonton...ini lah satira yang menghibur
~

~
Act - I
+Owh...maafkan saya
-Kenapa ?? kenapa mahu minta maaf ??
+Bayang...bayang saya telah jatuh , ke atas bayang kamu.

Act II :-
+ Saya dah maafkan dia
- Kenapa ??? Selepas apa yang dia dah buat. Mudah saja kamu memaafkan dia.
+ Sebab..dia bukan meminta duit atau nyawa.

Act III :-
+ Atuk..kemaafan itu apa ??
- Cu , Kemaafan itu adalah ....Apa yang berlaku , selepas kita melafazkanya.

Act IV : -
+ Abah nak apa ?? Nanti saya belikan
- Cuma........................kemaafan satu , itupun jika ada .


Act V:-

+ Jika dia sudah memaafkan..kenapa dia masih nak marah2 ??
- Kemaafan yang tak ikhlas...adalah seperti pisau yang tiada berhulu. Tangan kamu akan terluka...sebelum kamu sempat menghunusnya. Dan.....Di akhirnya..ianya akan menikam kedua-dua belah pihak.

Act VI : -
+ Tuhan itu kan ..Maha Pengampun.
- Yeap ...dan manusia itu pula ..Maha Engkar.

Act VII :-
+ Kamu rasa dia ikhlas ??
- Saya rasa...tak
+ Kenapa pula , kamu rasa macam tu ??
- Sebab kemaafan yang dia tuturkan...penuh disertai , dengan air ludah.

Act VIII : -
+ Ada 3 benda perkataan yang keluar dari mulut , yang kamu tak boleh percaya.
- Apa itu ??
+ Cinta - Janji dan Kemaafan.
- Tapi...bukankan kita harus memberi peluang.
+ Sejak bila .. hikayat dan lagenda harus di percayai ?? .

Act IX :-
+ Kemaafan adalah benda terakhir yang di pelajari , oleh golongan manusia.
- Err...benda yang pertama ?? , apa pula.
+ ...... kesilapan.

Act X : -
+ Orang kata..lepas dah bermaafan.... sila-silalah lupakan. Jadi..boleh bukak buku baru !!
- Itu yang silapnya. ...Kerana , Manusia buat silap ...adalah di sebebabkan oleh lupa.
Buka buku baru ??? ..hahaha...buku sudah bertukar ganti , dan kamu masih menulis mengunakan pen yang sama.

Act XI : -
+ Sukanya hati kamu ... kenapa ya ??
- Owh..dia dah maafkan saya. Sudah tentu saya happy..lapang dada dibuatnya.
+ Dia .....yang manusia ?? hahahahahaa

Act XII : -
+Kenapa manusia mencipta kemaafan ??
- ...entah , mungkin mahu menunjukan..yang kesilapan dan kesalahan..ada ubat penawarnya !!
+ Mungkin..tapi itu kan, satu percapaian dalam mencari kedamaian.
- ....yeaps...dan ubat itu selalunya ..... pahit .

Act : - XIII
+ Bila kamu menerima kemaafan ??
- ...tak , saya sudah tak menerima nya lagi...sejak 34 tahun yang lepas.
+Kenapa ...ya ,adakah kamu tak melakukan..apa2 dosa atau kesilapan lagi ???
- Saya manusia..sudah tentu , saya melakukan salah dan dosa.
+ Jadi ...kenapa tiada memohon kemaafan ...kenapa ??
- Nak....Pengemis pun , ada malunya.

Act : - XIV
+ Abah ... masih marah lagi ??
- Tak..sayang , abah dah pun maafkan kamu.
+ Bila ??
- Waktu ....kali pertama kamu jadi beban , dalam perut ...mak kamu.

Act :- XV
+ Sia-sia kamu maafkan dia...besok2 tu , pasti dia buat lagi.
- Kamu tak boleh ubah orang jadi monyet...Atau monyet jadi orang. Tapi kamu , boleh duduk makan pisang..bersama monyet atau orang.

Act : - XVI
+ Dosa dia amat besar...dia telah membunuh ramai rakyat negeri ini. Kenapa tuanku..masih maafkan dia ???
- ....Sebab dia tak ...membunuh beta.

Act : - XVII
+ Kemaafan biasanya di susuli dengan pemergian.
- Betul kamu nak pergi ??
+ Yeaps...sebab , pemergian biasanya di dahului dengan kemaafan.

Act : - XVIII
+ .............. Jiwa pasti tenang , jika kita mudah memaafkan kesalahan orang.
- Tak...jiwa tak harus tenang.
+ Kenapa tak ??
- Kemaafan bukannya air di kolam..yang akan surut dan pasang. Tapi ianya..adalah air terjun yang tak pernah berhenti dalam mencurah dan bergolak.

Act : - XIX
+ Kenapa kamu tak maafkan dia ??
- Dia .. tak layak menerimanya.
+ Jangan cakap macam itu....dia kan manusia.
- Masalahnya..kulitnya mungkin ya....tapi .... .hati dia bukan.
+ Maksud kamu ..dia berhati Iblis ??
- Yeap ...dari Surah 15: ayat 33

“Atonement”

  1. Blogger Mr NAEmnzr Says:

    MAAF,
    keMAAFan,
    meMAAFkan,
    diMAAFkan,
    semuanya sgt berat.Semua org boleh sebut,[tapi,perlu dari hati yg ikhlas.]

  2. Blogger ☺[ai][sUmi]☺Chan Says:

    sesuatu yang membuatkan kita terluka sukar la nk maafkan.. di mulut mungkin ckp maaf tapi di hati?? hanya orang tu sndri je tau :)

  3. Blogger alhariesz Says:

    dari kata dasar nun.sin.ya

    lahirlah ma.nu.sia...

    bererti... "LUPA"

    "MAAF" pula adalah Kata Kerja...adakalanya Adjektif...maka kita sering terlupa, maaf itu bukan sekadar 'perkataan'...yg mudah dilupa, dan melupakan....

  4. Blogger i'm shin... i'm inesen Says:

    shin copy paste ayat yg berkesan kat iri shin..

    Act VIII : -
    + Ada 3 benda perkataan yang keluar dari mulut , yang kamu tak boleh percaya.
    + Cinta - Janji dan Kemaafan.

    Act X : -
    + Buka buku baru ??? buku sudah bertukar ganti , dan kamu masih menulis mengunakan pen yang sama.

    Act : - XIX
    - Dia .. tak layak menerimanya.
    + Jangan cakap macam itu....dia kan manusia.
    - Masalahnya..kulitnya mungkin ya....tapi .... hati dia bukan.


    hmm bagi shin.. bila betul betul dapat melupakan kesilapan.. tanpa ada ungkitan atau pengulangan... disitu letakkan harga sebuah kemaaafan.. jangan sebut pasal ikhlas.. sebab hampir semua manusia tidak ikhlas!

  5. Blogger i-SYA Says:

    mendalam.

    entah kenapa, saya rasa suka pada awak.

    bagus benar penulisan awak.

    saya kagum.

    permasalahannya hanya,

    siapa awak?

  6. Blogger jejaka anggun Says:

    forgive and forget.
    that's what it takes.

  7. Blogger edzlin007 Says:

    saya suka Act : - XIX.

    maaf hanya akan berlaku jika kita benar2 maksudkannya.

  8. Blogger sEaN = Se + An Says:

    well written yet lack of personal insight . sometimes we have to cut our losses and moved on for good as some ppl would never repent despite so many chances given to them. forgiven is all mine and others deserve a change to make you happy. time will heals the wounds yet the scars remained for life*wink*