<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-4542146822625164856', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Maaf

Jika tak rapat sekalipun ... Kita Masih selari



~
Petang tadi , me pergi ke sebuah kedai gunting . Niat di hati , mahu mengemas sedikit potongan rambut. Kedai yang terletak di dalam sebuah pasaraya terkenal di USJ itu , amat sesak dengan pelanggan. Selepas menunggu hampir 15 minit..akhirnya , giliran me pun tiba. Seorang staff sudah sedia menunggu di kerusi gunting. Budak lelaki berketurunan China itu..amat sopan bila berbual. Me cuma memberi arahan , dan dia cermat dalam melakukan kerjanya.

Selepas siap urusan mengunting rambut. Me duduk menunggu di meja dalam premis kedai itu.
( kerana menunggu pula , giliran seorang kawan ). Sambil menyelak-yelak kosong majalah. Di sebelah me pula , ada seorang perempuan. Yang juga bekerja sebagai pencuci rambut di kedai tersebut.

Tiba-tiba ..budak lelaki Berketurunan Cina itu , datang dan duduk di meja yang sama. Di tangannya...terpegang erat sekotak bungkusan makanan. Dia duduk di kerusi ..betul-betul setentang dengan me. Me just memandang..dan diam. Me pura-pura leka membaca majalah...sehinggalah perempuan pencuci rambut itu bertanya ;

Dia mahu makan..boleh tak ?? ( merujuk kepada budak lelaki tersebut ).
- ehhh boleh...boleh...( me menjawab mudah ).
saya tanya...dia mahu makan..u ok kah ??? ( perempuan pencuci rambut itu bertanya lagi )
- Eh ...boleh-bolehlah. dia nak makan , tak kan saya tak kasi. Jika saya tak kasi...nanti next time. Semua orang kat sini pun tak makan.

Dan budak lelaki berketurunan china itu bersuara :-

Sorry aah. Wa bukan apa...nanti you takut .U tahu lah....orang cakap " cina makan babi " . Ini sensetif lah. Sebab nak u faham.
- Tak pa , saya faham..lagipun , u mahu makan. Tak kan saya tak kasi. See..u makan guna chopstick dan sudu . Jadi jangan risau ok. Saya faham.

Baguslah..u faham. If yang close mind tu..susah lah nak faham.
~

“Maaf”

  1. Blogger Afeeqa Says:

    ms bulan puasa tuari, sy ada pergi saloon cina. anak amoi gunting rambut tu duduk belakang kerusi sy bila dia minum air. bila sy tanya kenapa, dia kata sebab saya puasa. :)

    kecik2 lagi dh paham mksd puasa.

  2. Blogger jejaka anggun Says:

    dah komen kat FB dah... hahahah....

  3. Blogger Edzlin Says:

    ooh..janji sama2 hormat-menghormati. pasti tiada masalah

  4. Blogger NAEM:a wait-er Says:

    MALAYSIA itu indah!

  5. Blogger Anem Arnamee Says:

    Salam.

    wehu..sye syg malaysia;p

  6. Blogger MORIBAYU Says:

    afeeqa - yeap..selagi kefahaman ini ..difahami. Selamat malaysia sampai bila-bilalah.

    shaz - taulah. hohohoho

    edz - yeaps...

    nae - malaysia itu ...UNIK !!!

    arnamee - me pun sama.
    :)

  7. Blogger Lily Says:

    'Jika tak rapat sekalipun ... Kita Masih selari '

    -suka ayat tu!

  8. Blogger MORIBAYU Says:

    lily - ermm..ya , pun pun suka gak.

    me dapat idea..after tgk garisan berkembar di atas jalan. Di depan bangunan sultan abdul samad tu.