<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-3355259866565760309', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Pernah tengok ??

Minggu lepas , aku keluar berbuka puasa dengan teman. Aku memang tiada mood utk berbuka kat luar pun. Sebab penat dan letih sepanjang hari. ( Lagi pun , sekarang aku sudah mengalami masalah susah tidur malam ). Jadi dengan hati dan pemikiran yang kosong. Aku main order jerk. Aku pun tak tahu apa benda yang aku req. Tahu -tahu , yang sampai kat depan aku. Adalah seketul burger dan sepinggan salad buah.

Tiba , waktu berbuka. Aku terus makan . Aku memang tiada selera. Tapi terpaksa juga buat-buat makan. Sampai ke suapan yang terakhir. Baru aku perasan. Aku lihat ada sesuatu yang menarik kat pinggan hidangan aku. Ada cerita yang terlukis indah di situ. Aku rasa macam bodoh seketika. Sebab boleh melayani keinginan utk melihat lukisan melatari pinggan itu. Aku minta pada kawan aku , sehelai tisu. Untuk aku lap kesan-kesan kuah pada pinggan tersebut.

Dan seperti menjumpai harta karun. Aku leka melihat design pinggan . Aku tak kisah tentang ,dari mana pinggan itu Yang sekarang , sudah tak banyak lagi kedai makan . Yang mahu mengunakan pinggan yang cantik sebegini. Yeap , mungkin tak praktikal untuk memberi pelanggan makan di atas pinggan cantik. Takut nanti berderai jadi serbuk kaca atau di bawa pulang sebagai hiasan.

Ketika aku pulang . Aku masih teringat-ingat ,warna biru dan putih yang bersepuh harmoni. Aku tahu , aku tak kan jumpa pinggan cantik macam itu lagi. Terlalu cantik bukan , untuk seketul burger yang berharga rm 5.00.

“Pernah tengok ??”

  1. Blogger Afeeqa Says:

    ya! betul tuh. biasanya diorang akan bagi pinggan kosong dengan warna basic saja like putih, pink, biru.

  2. Blogger alhariesz Says:

    dasat gile kedai burger nih...

    lukisan ni serupa dengan lukisan2 dan ilustrasi dalam kitab-kitab @ buku-buku teks skola dari Mesir & Jordan yg jd rujukan saya mase high skool...

    ilustrasi diorang biasenye lebih dramatik dan ada cerita2 yang ingin disampaikan....

    tak rugi megat buka pose kat situ..kan?

  3. Blogger Muhammad Says:

    afeeqa - yeap , pinggan yg membosankan. But now ...me tak bosan lagi..masa nak makan.

    Alhariez - Rupa teknik yang sama. Tapi motif yg berbeza . Jika lihat betul2 , ianya lukisan bercirikan gaya eropah.

    rugi ?? rugilah..jugak . Sebab burgernya tak sedap wooo.