<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-3355259866565760309', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Terima Kasih

Minggu lepas , ketika dalam gelap malam.Sedang aku berjalan menuju ke sebuah cyber cafe. Aku nampak 3 timbunan kotak-kotak kertas di tepi jalan. Selang jarak antara satu timbunan ke satu timbunan ialah hampir 3 meter.
Dalam samar-samar gelap. Aku nampak seorang nyonya tua , kuat mengalih kan timbunan itu secara berselang-selang. Dia akan mengangkat timbunan kotak yang pertama , yang kedua dan yang terakhir secara sedikit-sedikit. Aku tak tahu , di mana rumahnya. Tapi yang aku tahu , jika 3 timbunan itu diangkat secara demikian. Ianya akan mengambil masa yang lama. Apatah lagi dengan kuasa seorang tua. Mungkin sampai subuh pun , kerja mengalihkan timbunan kotak-kotak itu , tak akan selesai.

Aku hanya memandang

Jauh aku berjalan , aku biarkan saja nyonya itu tekun dalam kerja dunianya. Tapi , aku rasa bersalah. Bersalah sebab aku ada kudrat yang diberi , tapi aku bazirkan. Jadi aku melangkah berpatah balik :

" Auntie..mahu saya tolong haa ?? "
" Ehh..tak mengapa , saya boleh angkat ini kotak , sikit-sikit..tak apalah "

" Betul kaa ?? ini kotak-kotak banyak lah , auntie "
" Betulah...tak apa,Terima Kasihhhh ahhh "
......
Aku terdiam bisu.Nyonya itu mengucapkan "Terima Kasih " , atas niat aku. Padahal aku belum pun ,membantu atau menolong dia. Selama ini , aku selalu mudah untuk mengucapkan " Terima Kasih " ,pada mereka yang banyak membantu.Aku pantas mahu ucapkan terima kasih itu.Untuk setiap pekerjaan atau pertolongan yang " selesai " , aku terima.Tapi aku telah melupakan satu lagi sisi kebaikan . Lupa pada bantuan , yang bersandar atas nama -" Niat ".
Mereka yang berniat utk membantu itu pun -

Harus di " Terima Kasih " kan.

“Terima Kasih”

  1. Blogger Mr NAEmnzr Says:

    niat baik harus dpt gnjaran baik.
    terima kasih,
    adalah 1 perkataan yg besar,
    tapi sgt susah utk di ungkapkan.

    hargailah.

  2. Anonymous Anonymous Says:

    aku tidak suka orang mengucapkan terima kasih kpd ku walau apa pun alasannya kerana setiap kali ucapan penghargaan itu ku terima, aku akan merasa malu + riak.. hehe.. ~*~

  3. Anonymous Anonymous Says:

    so kesudahannya?ko x tolong lah nyonya tu angkat kotak?tergamak ko....

  4. Blogger jejaka anggun Says:

    terima kasih....

  5. Blogger a.z.n.e.e Says:

    yup.. betul...

    kdg2 kita terlena panjang.. mujur si tua mengetuk pintu mengejutkan kita..

  6. Anonymous Anonymous Says:

    errr..jadi apa yg kon tu buat kat situ? kan ke citer pasal nyonya, kotak & en. megat?.. ~*~ x paham..

  7. Blogger edzlin007 Says:

    nyonya yg baik, megat yg baik.

  8. Blogger Muhammad Says:

    naem - yeap , me selalu setuju dengan itu.

    anon - terima kasih utk ingatan tu tak pa kot ??? supaya kita sentiasa membantu dengan ikhlas.

    anon - dah dia kata tak payah. tak kan me nak berkeras gak ?? kang di menjerit cakap me nieh , peragut hati dia plak..kuikui kuikui
    :P

    shaz - :)

    aznee - yeah , benda2 sekliling selalu mengajar kita kan.

    anon - me letak pic kon tu . couse ianya satu metafora bagi nyonya dan kotak2 itu. Mereka tak sepatutnya ada di situ. Pada malam2 buta. Bukankah tempat utk seorang tua macam nyonya itu , adalah dirumah. Berehat...dan bukanya utk masih memerah kudrat mencari rejeki.

    edzlin - me tak baik..me jahat ok. U patut duduk sehari with me. then u akan nampak betapa me amat jahat. Dalam menyakat orang ..hohohoho