<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-3355259866565760309', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Bawang Putih - Kekasih Gelap ku


Masa aku kecil .Aku membesar dengan menghafal,buku-buku hikayat lama.Aku nak sangat ucapkan beribu terima kasih pada abah,yang tak pernah lokek duit.Untuk membelikan kami adik beradik,buku-buku hikayat lama itu.Aku ketawa kecil,bila mengingat,betapa aku benar-benar percaya yang ;


Pak Pandir itu benar-benar wujud dan dunggu.Manakala En Gergasi itu ada,merayau-rayau di dalam hutan belakang rumah aku.Dan jika kita derhaka pada ibu,pasti akan bertukar jadi batu , macam si tanggang.Owh,betapa aku rindu pada zaman lalu.Zaman di mana,aku boleh duduk baring membaca,tanpa ada ganguan.Kini aku sudah tua.Hampir nak mati...tapi,aku jarang-jarang lupa.Yang si bawang putih,adalah kekasih aku yang pertama.


Pohon beringin tumbuhnya tinggi
Bila rendang cecah ke bumi 

Laju laju buai ku laju 
Akulah anak yatim piatu

“Bawang Putih - Kekasih Gelap ku”

  1. Blogger jejaka anggun Says:

    dulu masa kecik2 bawang merah yang baik, bawang putih yang jahat. bawang merah latifah omar, bawang putih tuh ummi kalthum....

    mak tiri dia siti tanjung perak tolak mak dia minah yem dlm perigi pastuh jadi ikan kaloi. sian.

    wahai bondaku...bondaku si ikan kaloi.
    timbullah bonda oi timbullah
    tunjukkan diri....

  2. Blogger my name is KARL Says:

    suke sgt dis post

    bravo megat

  3. Blogger Mr NAEmnzr Says:

    mr megat,
    banggalah,
    kamu masih boleh berimaginasi,
    tentang hikayat waktu kecil,
    sebab kamu pandai melukis,
    p/s:kirim salam sama bwg puting,
    yg suka naik buaian tu.

  4. Blogger syd ~pisces~ Says:

    cantik!suka dengan filem animasi Putih dulu..:-)

  5. Blogger Muhammad Says:

    jejaka - huik , u nyanyi kat kolam , timbul plak ikan kaloi itu
    :P

    karl n mr nae - huik , sama-sama .
    nae..bawang puting ?? apa tu ..hahahaa

    mr syd
    animasi yang erra jadi putih tu ??
    err...me pengsan tgk animasi tu.
    :P

  6. Blogger Mr NAEmnzr Says:

    haha....
    jgn saalhkan naemm mr megat.
    mungkin naem terlalu teruja sb nk komen pasal lukisan mr megat.
    salah kn 'g' sebeb duduk bersebelahan dgn 'h' di ats keyboard.
    p/s:bukan tjuan naem nk melucah di sini:p

  7. Blogger edzlin007 Says:

    sejuk mataku memandang bawang putih itu. selalu je keliru mana satu perwatakan, baik ke jahat bawang putih ni.

    abg megat, magika ada bawang putih. taknak petik ke.

  8. Blogger Muhammad Says:

    hahahaha
    hahahaha
    bawang puting...itu tak lucah lah , naem...( errr sapa fikir lucah tu ?? )..haahahaha , but mmg funny la jawapan kamoo itu.

    edzlin , me pun selalu kompius. siapa yang jahat sebenarnya ??
    tapi yangt nyata , bawang ttp bawang. tak kira lah jika ianya bawang goreng sekalipun.

    :)

  9. Blogger thepretender Says:

    en megat!
    saya juga suka berimaginasi
    tp tak sehebat kamu untuk melakar imaginasi itu..
    tp yg penting, kita bole jadik kawan berimaginasi..
    kan?
    hehe

  10. Blogger Muhammad Says:

    mr pretender
    itu bergantung juga pada apa imaginasi anda
    ahaks
    :P

    please...jangan imaginasikan saya , lebih dari sepatutnya
    'alalalalala

  11. Blogger thepretender Says:

    amboi kamu!
    siapa yg imaginasi lebih2 nih?
    :p
    hahaha

  12. Blogger Nad. Says:

    ehh tak perasan ada gambar baru :)
    Omg cantiknya bawang putih megat lukis :D

  13. Blogger Muhammad Says:

    hahahahaa..ok ok
    me yg terlebey imaginasi , en pretender

    nad...cantik ??
    x-lah , mana ada cantik
    if cantik itu..yang benarnya kamu

  14. Blogger kirana Says:

    Kirana pun suka cerita2 lama camtu. Tapi Kirana baca selow2 sbb kene eja dulu sukukata2.

    Salam muhibbah. Kirana from Sarawak want to make lots of friends.

    Come n visit my blog. We share ideas n opinions.

  15. Blogger Muhammad Says:

    hai kirana
    jauh kamu datang ya
    :)

    hohohoh
    me 2
    dulu megeja gak
    but around 5 me dah lancar membaca
    :)

    owh...rindu kat buku2 tu semua

  16. Anonymous Anonymous Says:

    pak pandir memang wujud tp dlm wajah yg baru,en gergasi plak skrg masi merayau-rayau tgu masa nak kluar tgkp kita smua, dan org yg derhaka kat ibu memang akan dpat balasan tp tak tau bila...tp ada lg ke gadis spt bawang putih kat muka bumi nie,emmm???

  17. Blogger Muhammad Says:

    mr anonymous - gadis macam bawang putih tu ...hampir tiada lagi huhuhuuhuh
    . now bila tgk apa yang ada , tu yang buat me lagi teringat-ingay.

    owh bawang putih ku

    :)

  18. Anonymous Anonymous Says:

    kebenarannya..bawang putih sentiasa ada..menunggu mase putera dtg menyelamat..(ada ka putera)..lol..

  19. Blogger Muhammad Says:

    insya allah , pasti ada ..jika mahu