<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-4542146822625164856', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Cinta Julia

KETIKA MALAM
KULIHAT MATAMU PADA BINTANG
SENYUMAN MELAMBAI
DI BAWAH SINAR BULAN GEMILANG
KERDIP HANYA TANPA SUARA MENYAPA
HATIKU BIMBANG
KUNANTIKAN LAGUMU SAYANG
DARI BINTANG KE BINTANG.......

Teater : Cinta Julia
Tempat : Dewan Bahasa Dan Pustaka
Waktu: Ketika setan berkeliaran - Mak aku yang selalu cakap :P
Bersama : Uncle Ajami & Ray


Malam hari selasa yg lepas. Aku yang sentiasa diheret oleh Uncle Ajami , telah ke DBP. Walau hujan dan jalam jem bermentega .Tapi sebab hati ini mulia untuk ke sebuah pementasan teater dan bukan mahu ke kelab malam yg mana ramai yg mabuk or pengsan terlebih pil joget-jungkit , kami sampai awal sejam dari tayangan bermula. Terus terang cakap , aku tidak pernah pergi menonton teater. Pertama sebab aku bukanlah peminat teater , bagi aku teater adalah ruang bagi mereka yg terlalu berseni dalam berkata dan bicara. Namun selepas bertahun-tahun. Aku sudah pun jadi anak gajah yang dewasa. Maka kenapa tidak aku pergi menonton ?? Entah besok aku mati kene langgar kereta , maka nampak sangat satu kerugian sebab aku tidak pernah sekali mahu pergi duduk menonton.

Dengan nawaitu yg ini adalah hadiah hari jadi untuk diri aku. ( walau masih ada 24 hari sebelum tarikh keramat itu dan aku bayar tiket masuk rm 30.00 sendiri !! ) . Kami ambik seat depan sekali. Bukan sebab kami VIP ,tapi sebab aku rabun, maka tak la mahu ada otak orang bersarang tengkorak menghalang pandangan aku. Bila ibu Fauziah Nawi mula mengambil tempat dan aksinya bermula. Aku tengelam....terus lemas dan hilang dalam sebuah karya yg hebat.

Ray cakap , muka aku ketika menonton penuh emosi .Sampai berkerut-kerut mata ( Mungkin sebab mata aku masih pucuk melihat dalam gelap , selepas terlalu manja menonton wayang lebar ) Dan reaksi yang aku buat , seolah mahu menelan tanpa kunyah...semua yg diluah oleh Ibu Fauziah ketika itu. Yeah , aku akui hakikat itu ..sebab itulah aku. Mata aku liar , gatal dan nakal. Aku lihat semua apa yang aku mahu lihat. Malah ada ketika , aku menonton dari bias cermin yang menjadi prob di sisi kiri pentas. Aku melihat dari semua sudut. Ketika Ibu Fauziah menari , aku kira langkah kakinya yang berjoget. Supaya aku boleh tiru , sebab pada malam joget lambat yang lepas aku kelihatan macam monyet sarkas.

Aku bukan hakim , aku juga bukan berpaksi pada mana-mana syarikat produksi. Aku cuma budak kecik yang mengaku gajah besar. Aku cuma penonton yang mahu sedikit hiburan. Apa yang aku boleh kata : " Mencari Julia, memang hebat....yeap aku tak tipu ". Memang satu pilihan yang baik untuk hadiah ulang tahun lahir ke bumi.


Tapi yang satu yang aku belajar dari persembahan ini , ialah nilai cinta itu. Yeap, cinta yang aku lihat ialah :-
Cinta tidak akan pudar walau sang kekasih itu sudah menjadi debu. Walau masa dan takdir itu merobek kenyataan.Tapi jika kita masih ada cinta yang utuh. Maka mana mungkin kesetian itu berubah. Tapi yang berlawanan ialah. Jika cinta itu palsu dan cuma topeng bagi satu kebahagian. Sudah pasti ianya tidak akan kekal walau insan yang kita suka itu dari kesempurnaan macam arjuna dewa dari langit ke-8.

Bila Uncle Ajami berkata " pementasan ini macam blog aku ". Yeap , aku setuju. Sebab setiap bilah kata yang di ucapkan penuh makna dan kiasan ( Macam aku la...cakap sure ada kias , ada alas sebab aku melayu ). Ada banyak part-part yang aku suka. Sampai aku lupa untuk merakam walau masih dibenarkan untuk mengambil gambar tanpa mengunakan flash. Sebenarnya aku mmg sengaja. Sebab aku tak mahu tumpuan aku tergangu. Sebab jika aku leka pasti aku hilang punca pada jalan cerita.

Jadi pic yang aku letak kat post nie , ialah semasa ibu fauziah membuat ucapan terima kasih pada sesi penutup. Uncle Ajami..kenapa ianya macam lukisan ?? sebab dari itu cara aku melihat pementasan ini. Cinta Julia ibarat tragedi hikayat lama. Ada suka,duka,perit,gembira dan 1001 serpihan rasa yang mampu difahami manusia. Yeah , ada saat aku rasa macam nak menagis. Bila ada kata-kata yang menyentuh ttg hubungan ibu dan anak. Cinta Julia membuka mata aku ttg maksud bagaimana aku harus menilai manusia.

Ini kali pertama aku menonton teater . Jadi ada banyak benda yang buat aku terpesona dan jakun sedikit. Bermula dari aku suka rashid sibir, sebab dari drama nya aku minat Ibu Fauziah. Aku membesar, dengan melihat dia yang meruntun jiwa dalam peti talibesen kat rumah. Babak lakonan Ibu yang paling aku suka ?? Dari filem Man Laksa. Bila time langsir terbakar...kenapa ?? sebab abah aku orang perak dan aku peminat Budak Kampung dari Dato Lat. Babak itu lengkap dan padat untuk merupakan jati diri orang Perak.

Tapi dari pemetasan ini ,
Bila Ibu Julia mengajar anaknya ttg kehidupan. Seolah aku pun terajar sama. Satu jam yang berlalu ( Selain buat aku kagum dan melopong melihat Ibu Fauziah nawi , yang tidak berhenti semangat dan stamina ), benar-benar buat aku puas. Aku tinggalkan Dewan Bahasa & Pustaka dengan hadiah yang terlalu bernilai. Dalam masa yang sama , kata-kata puisi yang dilagukan terus menemankan aku pulang.....

note: aku tersenyum bila mendengar bait ini-> "Aku sudah tinggalkan kekasih lelaki ku" & aku sudah faham apa itu erti 'Beronani' yang sebenarnya !!


“Cinta Julia”

  1. Blogger Ajami Hashim Says:

    wahhh! dah jadi lukisan pic ibu fauziah ;-)

  2. Blogger Enche' Adykasyah Says:

    Amboi bro.. Tajuk tak hengat punya..

  3. Blogger Sinefelia Says:

    hye megat...24 ari sebelum ur birthday???

    bila birthday u??bulan ni ke???

    kalau ya, sama lah kita... :)

  4. Blogger thepretender Says:

    wah! suka beronani ya?
    haha

  5. Blogger thepretender Says:

    eh? tukar tajuk dh :P hehe
    ingat post baru td ..

  6. Blogger sanggar teater fauziah nawi Says:

    pembetulan lirik lagu..
    KETIKA MALAM
    KULIHAT MATAMU PADA BINTANG
    SENYUMAN MELAMBAI
    DI BAWAH SINAR BULAN GEMILANG
    KERDIP HANYA TANPA SUARA MENYAPA
    HATIKU BIMBANG
    KUNANTIKAN LAGUMU SAYANG
    DARI BINTANG KE BINTANG.......
    Ibu Fauziah meninggalkan pesanan terima kasih di atas butiran kata-kata yang sungguh sejuk bila didengar. Alhamdullilah

  7. Blogger Abir Abhar Says:

    megat..
    singgah2
    hehe