<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-3355259866565760309', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Tutorial

~
Ada orang bertanya..bagaimana untuk membuat ilustrasi sekemas dan sedetail ini ??. [ Senyap sunyi...lama aku duduk berfikir ] . Entahlah , aku tiada jawapan bagi soalan itu sebenarnya. Aku memang tiada jawapan untuk soalan sebegini. Kerna bagi aku ,setiap orang ada cara dan gaya tersendiri. Itu yang menjadikan seseorang pelakar itu unik , berbakat atau cuma peniru hebat.

Jika aku memberitahu , bagaimana aku buat. Itu bukanlah lagi satu rahsia. [ Hey nampaknya..aku kelihatan seperti seorang yang amat kedekut ilmu kan ?? ]. Tidak..bukanlah mahu kedekut ilmu . Cuma..tidaklah mahu style kerja aku mempegaruhi cara dia berkarya . Aku selalu percaya pada teori : 'Setiap pelakar harus mencari dirinya sendiri'.[ SELF TAUGHT].

Tidak perlu mengikut atau menjadi orang lain. Dan dari situ , baru kita nampak dan sedar , potensi yang wujud di dalam deria seni kita. Tapi , sebab teman aku itu ..masih lagi berkeras mahukan sedikit jawapan. Errmm..errrr...[ lantas aku cuma mencipta satu alasan , bagi persoalan itu ] dan , inilah jawapan 'jujur' dan ' Ikhlas ' dari aku :-

a) Tangan perlu kidal
b) kanta pembesar satu


c) Buku katalog hasil kerja " Samuel Prout "
d) Buku journal yg berusia setahun
e) Suasana sunyi dan sepi..sambil di iringi muzik dari E.S Posthumus
f) Pen dakwat hitam dengan bola mata [ 0.1 , 0.2 , dan 0.3 ]
g) Imaginasi tanpa henti.....apa sahaja yg terlintas dalam kepala perlu dicurah keluar. [Tak perlu di simpan-simpan ]
h) Jangan takut buat silap...jika anda takut , garisan yg dilakar tak akan bergerak ke kemana-mana pun.
i) Zzzzzzz.....bangun....zzzzzz n sambung melakar balik.


Ini mungkin berkesan pada aku , dia dan kamu.
Pada mereka yang lain ?? entah....lah , mungkin boleh dan mungkin tidak.
Cubalah..hohohoho.
~
[ Untuk Lagi Lakaran . Klick Sini :- DeLuqies ]

“Tutorial”

  1. Blogger a.z.n.e.e Says:

    setuju sesangat!!!

    semua ni mcm magic kan? tetiba dah siap!!!

    pernah kena soal mcmtu.. tapi xreti jugak nk jawab.. and where to start..

  2. Blogger alhariesz Says:

    ok [tgh cuba melukis ngan tangan kiri]

    2 minit kendian...

    "laaaa...ni kucing ke kambing"
    "taklah...ni mermaid!"

    agaagagagagaga :D

    *sememangnya keunikan seorang artis adalah signature nya tersendiri...tidak kira org kata apa, setiap org gayanya berbeza... :)

  3. Blogger Muhammad Says:

    kak aznee - hahahahaha , ilmu sihir lah nieh kan. Tau2 dah siap jerk. Hohohohohoho.

    yups , orang just tertanya2 lah. Macam mana ianya terjadi. Mereka cuma mahu tahu.
    :)

    Alhariez - huik , tak pa...usaha tanga kejayaan. Usaha lagi okiesz.

  4. Blogger cik penguin Says:

    sangat jeles. haha. dalam mimpi pun tak tercapai nak buat mcm tu. :P

  5. Blogger Muhammad Says:

    cik penguin - tak pa...satu hari nanti , sure boleh.
    :)

  6. Blogger hafizzuan Says:

    hey, i like this one..i like d way u expressed d words..!!

    ada FB x which i can follow u?

    do add me...!

  7. Blogger Muhammad Says:

    hafizzuan - yups..me dah add.
    :)

  8. Blogger Nabil Aizat Abdul Rahman Says:

    ah tutorial ini hebat..pelukis nye hebat...semua la hebat..

  9. Blogger Muhammad Says:

    Nabil - lama tak nampak kamu.

    :-)