<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6911493868534090098\x26blogName\x3dAku+Pelukis\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://megateusofe.blogspot.com/\x26vt\x3d-3355259866565760309', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Tanpa aku sedar ..

Aku cuma mahu mencuri bintang
supaya malam aku yang sendiri
dalam sunyi ;Jadi berteman 
-Bising dengan bicara
Aku cuma malaikat bumi
yang berteman bayang
yang angkuh pada tuhan
seolah ada seribu masa yang menanti
Namun , bila aku lihat bias diri
dalam kolam di kaki gunung
terwarna satu hakikat ;Aku pasti akan menjadi tulang
meranap hingga jadi debu
di bawa angin entah kemana


Jadi sekali ini
bila malam itu berlari dari kaki langit
buat sempadan laut sayup dari kaki hingga ke atas
aku lihat ada sinar lampu - yang berjuta
tidak pintar aku untuk mengira
terlalu malas untuk aku duduk mencari
Jadi aku sapu lagit dengan erti mesra ;


Awan
Awannnnnnnnnn ,ketepilah
biar lampu bintang-bintang itu jelas

Bulan
Bulannnnnnnnnn,carilah suria kamu
cahaya mu silau mataku

Langit
Langittttttttttt , gelaplah warna dirimu
Supaya bintang itu muncul 
bagai roh yang nyata

Bumi
Bumiiiiiiiiiiii ,tinggi kanlah diri mu
biar tangan ini sampai berpaut pada langit

Bila aku lihat bintang bintang itu menjelma
tanpa ada takut yg berbunga
aku gapai satu,untuk malam ini jadi benderang
aku simpan di dalam gengaman
terserlah sinar intan nya
hingga mata jadi rabun ; tapi hati masih suka

Aku simpan bintang yg kucuri ini
jadi ingatan aku manusia 
Ku semat pada dada menghias jadi hati 
Aku lena tiada lagi takut
datanglah pagi-datanglah peragut nyawa
aku tiada gentar
Aku cuma mahu mencuri bintang-bintang


Aku tiada dimiliki jadi bagaimana aku mahu memiliki

-Pergilah..aku hanya untuk-NYA

“Tanpa aku sedar ..”

  1. Blogger Ajami Hashim Says:

    jawapan:

    'Bintang Itu'

    dari jauh dia kerlipan
    berikan warna-warni
    dari sisi manapun kamu perhati
    senyumlah menatapnya
    lupa sebentar gundahmu
    selagi ada ketika
    kerana dia tidak kudrat
    hadir cuma separuh waktu
    bila suria muncul
    kamu akan rindu menunggu malam..

  2. Blogger my name is KARL Says:

    puisi yg indah...

    congrats megat!

  3. Blogger Apape Jer.... Says:

    lovely blog!!!Kewlll...

  4. Blogger thepretender Says:

    cantik gmbar!
    hebat puisi!!!

    eh, name pon dh berubah?

  5. Blogger Muhammad Says:

    Uncle
    ini tentang PEMILIHAN
    :-)
    sudah tiba masanya utk me buat keputusan

    yeah...satu perkahwinan mungkin

    :)
    ....

    karl , yeah...bila hati berkata-kata.
    Mulut pun tiada bahasa yg indah...

    .....

    apaapajerk ..thanks

    ....

    the pretender
    yeah..gigih kan snap pic sendiri utk this post
    yeah...me guna my first name
    :)

  6. Blogger Farazila Says:

    megat...
    lilo baru perasan pic megat ni lebih kurang sama macam billboard DIGI kat tol batu 3 la....

    iklan tu pon tgh gapai bintang juga....
    klu x caya, u lalu nanti u tgk taw....hari2 lilo tgk billboard tu, baru semalam perasan...hahhaha

    klu megat edit pic tu nampakkan seperti alam semesta lagi marvellous!!

  7. Blogger Lily.Lulu Says:

    love the pic ..... penuh tersirat dan tersurat ayat tuh ..

  8. Anonymous syd Says:

    aku suka sajak tentang bulan dan bintang...:-)